سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

همه افرادی که در قالب عضویت، انجام خدمت وظیفه و یا همکاری با نیروهای مسلح جانباز شوند، چنانچه مشمول بندهای «ب»و «ج» مواد(۱۰۸) آجا و ۱۲۱ سپاه و بند «ب» ماده۱۲۸ ناجا قرار گیرند از حقوق وظیفه یا حالت اشتغال برخوردار خواهند شد.

ایثارگران

با عنايت به اينكه قانون استخدامي ارتش و سپاه قبل از قانون حالت اشتغال به تصويب رسيده است، لذا قانون حالت اشتغال در قانون مقررات استخدام ارتش و سپاه وجود ندارد، لكن قانون استخدام نيروي انتظامي در تاريخ 7/12/82 به تصويب رسيد و مبحث حالت اشتغال به طور دقيق در آن ذكر شده است.

عدم ذكر قانون حالت اشتغال در قوانين سپاه و ارتش از نقاط ضعف اين قوانين است لذا لازم است مجلس شوراي اسلامي همانگونه كه قانون، نيروي انتظامي را اصلاح و از جهت تطبيق با قانون حالت اشتغال هماهنگ كرده است، اين اقدام را درباره قوانين سپاه و ارتش انجام دهد و در به‌روزرساني آنها همت كند.

حقوق وظيفه براي كاركنان نيروهاي مسلح اعم از پايور، پيماني، وظيفه و بسيجي در صورتي كه با تشخيص كميسيون پزشكي ازكارافتاده شناخته شوند و ميزان اين ازكارافتادگي كلي نباشد كه تحت پوشش قانون حالت اشتغال قرار گيرد برقرار و مشمول دريافت حقوق وظيفه مي‌شوند. اعمال مقررات حقوق وظيفه در ارتش و نيروي انتظامي هرچند با اشكالاتي همراه بود، به سرانجام رسيد، لكن حقوق وظيفه بسيجيان هيچگاه عملياتي نشد. قانون مقررات استخدامي سپاه در تاريخ 21/7/70 به تصويب رسيد و پس از آن هم اجراي حقوق وظيفه بسيجي‌ها با كم لطفي مسئولان مواجه شد و روند اجراي آن با توجه به پيگيري‌هاي پراكنده، با چالش‌ها و مشكلات فراواني مواجه شد. با تصويب قانون جامع خدمات‌رساني در مجمع تشخيص مصلحت نظام و تاكيد مجدد بر پرداخت حقوق وظيفه به نيروهاي بسيجي، اين موضوع مجددا پيگيري شد.

برابر تبصره ماده38 قانون جامع، حقوق وظيفه جانبازان غير حالت اشتغال مشمول قوانين نيروهاي مسلح براساس مقررات مربوط در نيروهاي مسلح محاسبه و توسط نيروي مربوط پرداخت مي‌‌شود.

تعدادي از جانبازان آزاده بسيجي از استان اردبيل، اين موضوع را طي 2سال اخير با جديت پيگيري كردند و در ابتداي سال94 پس از جلسات مكرر در كميسيون اصل90 مجلس شوراي اسلامي و وزارت دفاع، موفق شدند حقوق وظيفه خود را دريافت كنند.

موانع بسياري براي عدم پرداخت حقوق توسط متوليان امر به وجود آمد ولي اين موانع يك به يك از مسير برداشته شد تا با تاكيد كميسيون اصل90 مجلس شوراي اسلامي بر احقاق حقوق، آنان به اين حق قانوني رسيدند.

اكنون با تثبيت اين حق قانوني براي جانبازان بسيجي، همه جانبازان بسيجي و وظيفه سپاه كه مشمول قانون حالت اشتغال نشده‌اند بايد با مراجعه به كميسيون‌هاي پزشكي وابسته به سپاه، چنانچه مشمول ازكارافتادگي مي‌شوند، حكم ازكارافتادگي را از كميسيون پزشكي اخذ و براي دريافت حقوق وظيفه با هماهنگي سپاه به سازمان تامين‌اجتماعي نيروهاي مسلح مراجعه كنند.

معاونت قوانين مجلس براي رفع شبهات احتمالي توسط متوليان، در پاسخ به وزارت دفاع طي نامه شماره72088 مورخ 21/10/93 اعلام كرده است: تبصره ذيل ماده38 مستقل از ماده بوده و تمامي جانبازان غيرحالت اشتغال (كه از بنياد حقوق دريافت نمي‌كنند) اعم از شاغل و غيرشاغل كه مشمول قوانين نيروهاي مسلح هستند، مي‌توانند از حقوق وظيفه موضوع تبصره مذكور برخوردار شوند. مستخدمين يا شاغلين فعلي دستگاه‌هاي موضوع ماده2 قانون جامع خدمات‌رساني به ايثارگران صرف‌نظر از اينكه در زمان مجروحيت شاغل بوده‌اند يا غيرشاغل، مي‌توانند ضمن استفاده از حقوق دستگاه متبوع خود از حقوق وظيفه جانبازان غيرحالت اشتغال بهره‌مند شوند.

به موجب اين قانون تمامي جانبازان بسيجي كه ازكارافتاده تشخيص داده شده يا مي‌شوند چنانچه در شمول قانون حالت اشتغال قرار نگيرند، حتي اگر در استخدام دستگاه‌هاي اجرايي نباشند يا بعدا در استخدام دستگاه‌هاي اجرايي يا نيروهاي مسلح پذيرفته شده باشند مشمول دريافت حقوق وظيفه مي‌شوند. 

کد خبر 294858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha